Az antioxidánsok olyan hasznos molekulák, amelyek az anyagcsere során keletkező agresszív és káros anyagok, a szabadgyökök ellen védik sejtjeinket, és ezáltal szervezetünket. Általuk minden nap tehetünk egészségünkért, fiatalságunkért, szépségünkért.

 Ha nincs elegendő antioxidáns a sejtekben, a szabadgyökök szabadon végezhetik romboló munkájukat, amely a DNS-ben tárolt genetikai kód megváltozását, a bőr korai öregedését, a hajszálak töredezését, szív-érrendszeri és más súlyos betegség, vagy rosszindulatú daganat kialakulását okozhatja. Mivel a káros hatású szabadgyökök az anyagcsere során normálisan is keletkeznek, hatásaik kivédésére a szervezet bőséges tartalékokkal, természetes antioxidáns hatású molekulákkal rendelkezik.

A szabadgyökökkel kapcsolatban a legfőbb gondot az jelenti, hogy ha mennyiségük megnő, a szervezet elhárító rendszerének kapacitása már elégtelenné válik.

 

Szabadgyökök mennyiségét növelik:

 

  • ▪           környezetszennyezés: sugárzások, vegyszerek, növényvédő szerek, kipufogógázok, elektroszmog
  • ▪           stressz: hajszolt életmód, éjszakázás, erőltetett sport, szorongás, lelki és fizikai terhek
  • ▪           helytelen táplálkozás: adalékok, színezékek, tartósított és konyhakész áruk, konzervek, finomított szénhidrátok
  • ▪           színezett, cukrozott, édesítőszerrel és más adalékkal dúsított italok
  • ▪           káros szokások: alkohol, dohányzás, koffein, kábítószerek
  • ▪           káros anyagok bőrre vagy szervezetbe kerülése (illatosítók, kozmetikumok, intimbetétek, babaápolók)
  • ▪           túl alacsony (savas) vagy túl magas (lúgos) szöveti pH-érték
  • ▪           gyulladások és más betegségek
  • bélrendszeri zavarok , nem megfelelő emésztés, erjedés a belekben

 

Ha mindezek miatt a szervezet antioxidáns kapacitása elégtelenné válik, azokat külső forrásból kell pótolnunk.

Ajánlás: Dr. Steinberger

Antioxidánsok

Szervezetünk immunrendszerének támogatásához elengedhetetlenül fontos, hogy nap mint nap elegendő mennyiségű, természetes forrásból származó antioxidánsokat fogyasszunk. Ehhez ad kiváló lehetőséget a nyolc (piros szőlőlé. almalé, fekete ribizlilé, fekete berkenyelé, acerola velő, fekete áfonyalé, gránátalmalé, vörös áfonyalé)  értékes gyümölcsből származó „Antioxidánsok” nevű gyümölcslé keverék. Napi 150-200 ml fogyasztását ajánljuk felnőttek számára.

Antioxidáns források

Az antioxidánsok, e hasznos „elhárító” anyagok – mint például a C-, az E- és az A-vitamin, a karotinoidok, a Q10, a cink, a mangán, a szelén, a flavonoidok vagy a telítetlen, főleg az omega zsírsavak – a legnagyobb mennyiségben az élő növényi táplálékban fordulnak elő. Ilyen például a paradicsom likopinja, a sárgarépa béta-karotinja, a kukorica zeaxantinja, a brokkoli luteinje. De említhetnénk a citrusfélék, a paprika vagy a csipkebogyó magas C-vitamin, az olajos magvak – dió, mogyoró, tökmag, szezámmag, lenmag, mák – vagy a gabonafélék E-vitamin tartalmát is. Az áfonya, a feketeribiszke, és általában a sötétebb színű, sok színanyagot tartalmazó gyümölcsök szintén előnyösek, ahogy a búza- és más csírafélék vagy a hidegen sajtolt, extra szűz növényi olajok is. Az avokádónak vagy a lencsének a szeléntartalma magas.

 

Amennyiben a színes zöldségeket, gyümölcsöket, csíraféléket és olajos magvakat nélkülözni kényszerülünk –számos antioxidáns forrás is rendelkezésünkre áll. E készítményekkel kapcsolatban azonban fontos szempont, hogy azok természetesek, és ne szintetikusak legyenek, mert utóbbi esetben a várt hatás majdnem biztosan elmarad. Az élő táplálékot semmi nem pótolja.

 

Élő táplékkal

Antioxidánsok esetében  nem a több, hanem a többféle antioxidáns egyidejű jelenléte a fontosabb szempont, hiszen a károsító szabadgyököknek is számos típusa létezik. Az antioxidánsok hatása akkor aknázható ki a legjobban, ha az élő és színes növényi táplálék fogyasztásával az egyéb fontos táplálék-összetevők bevitelére, valamint a káros anyagok kerülésére is figyelmet fordítunk. A növényi táplálék ezért is nélkülözhetetlen.

Amennyiben megterhelő életmódot folytatunk, a védekezés fontos sarokköve a minél kevésbé feldolgozott, lehetőleg nyers, élő és színes növényi táplálék rendszeres fogyasztása.