zoldsegek-cut-logo-ad-size.pngÖsszeszedtünk néhány egyszerű, jól átlátható és hiteles anyagot az étkezési alapelvekről, amikből most a zöldségeket emeljük ki.

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) által kiadott OKOSTÁNYÉR (letölthető itt: https://mdosz.hu/uj-taplalkozasi-ajanlasok-okos-tanyer/) tulajdonképpen tömören összefoglalja a magyarországi étkezési ajánlásokat. Természetesen ezt is sok mindennel lehetne még kiegészíteni, finomítani, igazítani, de alapvetően egy nagyon hasznos kiindulópont a változatos, egészséges táplálkozás kialakításához.

Zöldségek és gyümölcsök tekintetében az új kanadai étkezési irányelv is nagyon hasonló az előbbihez (angol forrás: https://food-guide.canada.ca/en/?utm_source=canada-ca-foodguide-en&utm_medium=vurl&utm_campaign=foodguide ; magyar összefoglaló: https://prove.hu/kanada-uj-etkezesi-iranyelve-majdnem-vegan-lassuk-mit-tartalmaz-pontosan/ ).

Mire érdemes figyelni a zöldség fogyasztással kapcsolatban?

1. Minden egyes nap fogyassz zöldségeket.
A fenti ajánlások szerint, ha összesítjük egy nap alatt elfogyasztott ételeinket, akkor a felét csak zöldségek és gyümölcsök teszik ki. Ez az OKOSTÁNYÉR szerint minimum 4 adag zöldséget és gyümölcsöt jelent a gyakorlatban. Ahol 1 adag = 10 dkg friss, párolt vagy főtt zöldség vagy gyümölcs. Összesítve tehát naponta legalább (!) 400 gramm zöldséget és gyümölcsöt ajánlott elfogyasztani. Jó, ha tudod, hogy a burgonya nem számít bele a napi zöldség bevitelbe.

2. Minden nap fogyassz friss zöldségeket is.
Az előbbi 4 adagból minimum 1 legyen friss, nyers zöldség, gyümölcs.

3. Változatosan fogyassz zöldségeket (pl.: különböző színűeket, leveles zöldségeket, gyökér zöldségeket stb. Különöző ételekben: saláták, köretek, rakott ételek, szendvicsek, főzelékek stb.)

4. Fogyassz rendszeresen szárazhüvelyeseket (babot, borsót, lencsét, csicseriborsót, szójababból készült termékek stb.), amik remek rost és növényi fehérje források is.

5. Válassz minél több szezonális zöldséget, hogy minél frissebb, vitamin- és ásványianyag dús étel kerülhessen a tányérodra. Nem utolsó sorban ezzel a környezetet is véded, és a helyi termelőket is támogatod.(Ehhez egy kis segítség: https://tudatosvasarlo.hu/idenynoveny ; https://www.tudasfaja.com/szezonalis-zoldseg-gyumolcs-naptar/ )

Nem is olyan bonyolult, igaz?
(T)egyél minden nap az egészségedért!

Fotó: unsplash.com